infoPodlaskie.pl - Podlaski Katalog Turysty

"Camerata dell'Arte" - Suwałki 18 maj 2012

"Camerata dell'Arte" - Suwałki 18 maj 2012

 

Serdecznie zapraszamy na kolejny koncert Suwalskiej Orkiestry Kameralnej "Camerata dell'Arte", który odbędzie się w najbliższy piątek (18 maja) w klubie Jednostki Wojskowej 1747 (dawnym Klubie Garnizonowym) przy ul. Wojska Polskiego 40 o godz. 18.00.

 

W pierwszej części koncertu usłyszymy muzykę W. A. Mozarta, G. F. Haendla, J. S. Bacha. Jako soliści zagrają muzycy Cameraty: Marta Laskowska - skrzypce, Magdalena Laskowska - skrzypce, Mirosława Zduniewicz - obój, Robert Minta - klarnet. W części drugiej – specjalny występ wybitnej sopranistki Doroty Radomskiej, inaugurujący III Ogólnopolski Festiwal Sztuki Wokalnej im. prof. Haliny Słonickiej w Suwałkach.

 

Wstęp wolny.


DOROTA RADOMSKA - sopran

Ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w warszawskiej Akademii Muzycznej              w klasie prof. Haliny Słonickiej. Podczas studiów była stypendystką Ministra Kultury                      i Sztuki oraz Prezydenta Miasta Warszawy. Jest laureatką Konkursu Moniuszkowskiego (I nagroda), Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego                    we Wrocławiu (I nagroda), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. V. Belliniego w Caltanissetta we Włoszech (II nagroda), Konkursu Operowego im. F. Vinas w Barcelonie (nagroda specjalna), Konkursu Królowej Elżbiety Belgijskiej. Na scenie operowej Dorota Radomska zadebiutowała w 1993 roku partią Violetty w operze „Traviata” G. Verdiego w Teatrze Wielkim w Warszawie. Zaraz potem śpiewała Rozynę w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego na scenie Staatstheater w Hannowerze, Gildę w „Rigoletcie” Verdiego w Teatrze Wielkim w Warszawie, Donnę Annę w „Don Giovannim” W. A. Mozarta w Theatre Municipal w Luksemburgu oraz Hannę w „Strasznym dworze” S. Moniuszki w Teatrze Wielkim w Warszawie. W roku 2000 zaśpiewała partię Normy w operze „Norma” V. Belliniego w National Opera w Atenach oraz partię sopranową w Carmina Burana C. Orffa w Filharmonii Berlińskiej,                       a w 2001 roku wykonała partię Tatiany w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego                   w Teatrze Wielkim w Warszawie. Artystka ma w swoim repertuarze także partie  Micaeli  w „Carmen” G. Bizeta, Małgorzaty w „Fauście” Gounoda, Mimi w „Cyganerii” Pucciniego; wykonuje je na scenie Teatru Wielkiego, z którym jest związana na stałe. Dorota Radomska wiele czasu poświęca również muzyce oratoryjnej, m.in. wielokrotnie uczestniczyła w wykonaniach „7 bram Jerozolimy” K.Pendereckiego (Filharmonia Krakowska, Wilno, NOSPR), III Symfonii H. M. Góreckiego (SFB Berlin, Symphony Hall w Atenach, Tokyo Metropolitan Arts Space, Osaka Festival Hall), Requiem G. Verdiego (tournee z warszawską Filharmonią Narodową). Pojawia się na międzynarodowych festiwalach muzycznych (La Chaise Dieux 97 - IX Symfonia Beethovena, Schleswig Holstein Musikfestival - L.Janacek „Msza głagolicka”; Musiksommer Mecklenburg - Vorpommern 99  A. Dvorak „Stabat Mater”; Wratislavia Cantans - Requiem W. A. Mozarta). Artystka ma na swoim koncie nagrania płytowe CD („Te Deum” Kurpińskiego, „Antyfony Maryjne” Moryty, muzyka współczesna) oraz dla radiofonii i telewizji w Polsce (Górecki - III Symfonia, arie operowe, pieśni polskie, Żeleński - Goplana, Moniuszko - Beata, Loteria), w Niemczech (Dvorak - Stabat Mater) i w Japonii (Chopin - pieśni).

 

MIROSŁAWA ZDUNIEWICZ

Urodziła się w Łomży i tu rozpoczęła swoją edukację muzyczną w szkole I stopnia. Szkołę muzyczną II stopnia ukończyła w Białymstoku w klasie oboju Bohdana Łukaszewicza, a studia o tej specjalności w Akademii Muzycznej w Poznaniu u prof. Mieczysława Koczorowskiego. Jeszcze w trakcie studiów współpracowała z kilkoma orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi w kraju, a po ich zakończeniu została zatrudniona w Państwowej Filharmonii Białostockiej (obecnie orkiestra ta nosi nazwę Opera i Filharmonia Podlaska) na stanowisku oboisty grającego także na rożku angielskim. W tym okresie także współpracowała z pobliskimi orkiestrami symfonicznymi w Olsztynie i Lublinie, a także z Łomżyńską Orkiestrą Kameralną, z którą utrzymuje do dzisiaj ścisły kontakt. Od października 2007 r. gra w Suwalskiej Orkiestrze Kameralnej „Camerata dell’Arte”.

Zajmuje się także działalnością edukacyjną. Uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego. Od kilkunastu lat jest nauczycielem oboju w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku. Uczy także w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Łomży. Brała udział i współorganizowała kilka cyklów audycji edukacyjnych prowadzonych dla dzieci i młodzieży przez OiFP prezentowanych w Białymstoku i na terenie województwa podlaskiego, organizowanych także przez suwalski ROKiS, uczestniczyła również w podobnych projektach finansowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest także twórcą cyklu koncertów widowiskowo-edukacyjnych odbywającego się w Auli Magna białostockiego Pałacu Branickich pn. „W salonie Izabeli Branickiej”.

Największą jej pasją jest kameralistyka i w ciągu swojego życia artystycznego stworzyła wiele zespołów kameralnych. Dzięki pracy w orkiestrze OiFP i graniu w zespołach kameralnych odwiedziła wiele znaczących sal koncertowych w Polsce, Europie, a także Stanach Zjednoczonych i Chinach.

Jest także prezesem powstałej w Białymstoku w 2007 roku Fundacji Centrum Kultury i Edukacji Muzycznej „Teraz Muzyka”, która ma na celu podnoszenie atrakcyjności życia kulturalnego Białegostoku i regionu, umożliwianie dostępu do niego całemu społeczeństwu województwa podlaskiego oraz, poprzez prowadzenie edukacji muzycznej, przygotowywanie kolejnych pokoleń odbiorców kultury.  Fundacja zorganizowała także dwie edycje Ogólnopolskiego Festiwalu Wokalnego „Opera u Branickich”, w ramach którego odbyły się: Regionalny Konkurs Wokalny Hetmanowej Izabeli Branickiej (grudzień 2010) oraz Warsztaty Wokalne zakończone koncertem uczestników z Orkiestrą Festiwalową w auli Pałacu Branickich (grudzień 2011). Edukację dzieci i młodzieży prowadzi także poprzez organizowanie letnich warsztatów i kolonii muzycznych, które odbyły się w 2011 roku i zaplanowane są na lato 2012.

 

Marta Laskowska – skrzypce

Swoją przygodę z muzyką rozpoczęła już w wieku 6 lat w Państwowej Szkole Muzycznej im. Ignacego Paderewskiego w Białymstoku. W 2004 roku ukończyła z wyróżnieniem Ogólnokształcące Liceum Muzyczne im. Lutosławskiego w Białymstoku w klasie skrzypiec prof. Jadwigi Rogińskiej.  Naukę kontynuowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (wydział  instrumentalno-pedagogiczny w Białymstoku w klasie skrzypiec  prof. Iwony Koter). Swoje umiejętności gry na skrzypcach  doskonaliła biorąc udział w licznych warsztatach muzycznych (m.in Muzyki Kameralnej w Puławach, Międzynarodowych Warsztatach Orkiestrowych w Szczecinie, Konkursie Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu czy też Kursach Mistrzowskich w Kudowie-Zdroju) i czynnie uczestnicząc w różnych projektach muzycznych (m.in. przedstawienie w wersji koncertowej opery „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta, współpraca z Filharmonią Białostocką – koncerty pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego i Eduarda Diadury, oprawa Blues Festivalu).Pasja do muzyki kameralnej zaowocowała  dłuższą współpracą z Triem Muzycznym „Materio”, a także angażem do Suwalskiej Orkiestry Kameralnej  „Camerata dell’Arte”, gdzie obecnie zajmuje stanowisko koncertmistrza. Jako pedagog  realizuje się prowadząc klasę skrzypiec w Szkole Muzycznej I stopnia w Mońkach.

 

Magdalena Laskowska – skrzypce

Urodziła się 19 lutego 1991 roku w Białymstoku. Swoją naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6 lat w klasie Jadwigi Rogińskiej-Kulikowskiej w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego. Następnie kształciła się pod kierunkiem Piotra Krakowiaka w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Witolda Lutosławskiego, którą ukończyła w 2010 roku. Brała udział w licznych kursach instrumentalnych, np. Międzynarodowych Mistrzowskich Kursach w Łańcucie, Janowcu nad Wisłą, Nowym Sączu, pobierając lekcje u wybitnych profesorów: Michała Grabarczyka, Moniki Urbaniak-Lisik, Piotra Janowskiego, Adama Korniszewskiego, Edwarda Zieńkowskiego. Aktualnie jest studentką II roku na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Białymstoku na wydziale instrumentalno-pedagogicznym. Swoją edukację kontynuuje w klasie prof. Iwony Koter, biorąc czynny udział w różnych projektach kameralnych i orkiestrowych. Obecnie współpracuje z Suwalską Orkiestrą Kameralną „Camerata dell'Arte”.

Robert Minta urodził się w 1985 roku w Białymstoku. Ukończył Szkołę Muzyczną II st. w Białymstoku w klasie klarnetu Grzegorza Puchalskiego. Następnie kształcił się
w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Białymstoku pod kierunkiem
prof. Beniamina Przeździęka oraz dr. Wojtka Mrozka. Obecnie studiuje na II roku Podyplomowych Studiów Mistrzowskich w zakresie instrumentalistki na Akademii Muzycznej we Wrocławiu u prof. Mieczysława Stachury.

Brał udział w licznych kursach i seminariach, gdzie pracował m.in. pod kierunkiem prof. Guy’a Deplusa (Konserwatorium w Paryżu), Hedwiga Swimberghe (Konserwatorium
w Brukseli), Floren Helu (Konserwatorium w Paryżu), prof. Algirdasa Budrysa (AM Wilno), prof. Andrzeja Janickiego (AM Katowice), prof. Mieczysława Stachury (AM Wrocław), dr. Jana Jakuba Bokuna (AM Wrocław) i innych. Dwukrotnie uczestniczył w „Spotkaniach mistrza XX wieku z młodymi artystami XXI” pod kierunkiem Michale Lethiec w Nałęczowie i Nieborowie. Koncertował jako solista z Filharmonią Kameralną w Łomży, Suwalską Orkiestrą Kameralną oraz Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego w Białymstoku. Współpracował z Operą i Filharmonią Podlaską, Filharmonią Świętokrzyską w Kielcach, Filharmonią Gorzowską oraz Teatrem Dramatycznym w Białymstoku.
Jest stypendystą Prezydenta Miasta Białegostoku. W ramach projektu,,Młodzi Twórcy” zorganizował koncert ,,Klarnetogranie” z polską muzyką na klarnet i fortepian.

Obecnie jest klarnecistą Suwalskiej Orkiestry Kameralnej ,,Camerata dell’Arte’’ oraz nauczycielem klarnetu i saksofonu w Miejskiej Orkiestrze Dętej przy Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Białymstoku.

Prywatnie Robert Minta jest miłośnikiem filmów Darrena Aronofsky’ego oraz muzyki Georga Michaela. Muzycznym autorytetem stał się dla niego Eddie Daniels, gdyż w sposób perfekcyjny opanował improwizację jazzową oraz klasyczną frazę.