infoPodlaskie.pl - Podlaski Katalog Turysty

Rowerem i kajakiem - okolice Augustowa

Email Drukuj

szlak_rowerowyAugustów oferuje turystom wiele możliwości odpoczynku - tutaj każdy znajdzie formę wypoczynku najbardziej pasującą do swojej osoby. Amatorzy dwóch kółem mają możliwość zwiedzania powiatu augustowskiego i okolicznych miejscowości wybierając jeden z licznych szlaków rowerowych. W ramach relaksu w każdej chwili mogą przesiąść się do kajaku i z perspektywy jezior augustowskich podziwiać okoliczne tereny. Wybierając się do Augustowa zaplanuj jak spędzisz wolny czas w gronie przyjaciół i rodziny.

Szlak rowerowy

Nazwa szlaku (kolor szlaku) Długość szlaku Opis szlaku
Wokół rzeki Netty 38,8 km

Trasa rozpoczyna się w miejscowości Białobrzegi przy Starym Młynie i w tej też miejścowości kończy swój bieg. Z Białobrzeg kierujemy się w kierunku Tajno Łanowe, skąd skręcamy w kierunku śluzy Sosnowo. Następnie w kierunku miejscowości Gabowe Grady, gdzie zwiedzimy starocerkiewną zabudowę wsi i molennę oraz cmentarz. Alternatywa trasa prowadzi wzdłuż Kanału Augustowskiego od Białobrzeg do śluzy Sosnowo

Trasa: Białobrzegi –> Netta II –> Netta I –> Tajno Łanowe –> Kopiec –> Gliniski –> Białobrzegi

Wokół Jeziora Białego i Studziennicznego                   22,7 km

Trasa rozpoczyna się na przeciw  przystanku kolejowego Augustów- Port. Jadąc szosą Augustów- Suwałki mijamy most na Klonownicy i na zakręcie skręcamy z szosy w drogę żwirową, przecinając tory kolejowe i wjeżdżajac w las. Na rozstaju zbaczamy w prawo- za znakami szlaku żółtego- kierując się prosto na wschód w pobliżu brzegów Jeziora Białego. Mijamy półwysep Ostry Póg i jedziemy nad jeziorem Białym, aby po niecałych 3 km dotrzeć do nieczynnej bindugi zwanej Wysoką Bindugą, na której znajduje się rozległe pole namiotowe i kąpielisko. Jadąc nad brzegiem jeziora dojedziemy do śluzy na Kanale Augustowskim w Przewięzi, łączącej jeziora Białe i Studzieniczne. Dalej udajemy się spod baru i sklepu, szosą kawałek pod górkę do rozwidlenia asfaltowych traktów. Skręcamy w prawo, mijając domki letniskowe. Z drogi asfaltowej skręcamy w prawo w drogę leśną, na wschód. Droga doprowadzi nas do śluzy w osadzie Swoboda. Przejeżdżamy przez mostek na śluzie, kierując się drogą na południe. Przy szerszej drodze poprzecznej skręcamy w prawo. Trasa prowadzi dość stromo opadającym zboczem leśnym. Mijamy stanicę wodną. Droga poprzeczna. Skręcamy w prawo, mijamy pierwsze domy we wsi Studzieniczna i dojeżdżamy pod zabytkowy kościół. Za nim na półwyspie kaplica z cudowną studzienką (miejsce kultu religijnego). Jadąc przez wieś pod górę (na prawo cmentarz), przecinamy szosę Augustów- Sejny i zjeżdżamy w dół do Wojciecha. W malowniczo rozłożonej osadzie nad jeziorem Białym skręcamy w lewo, na zachód. Za zatoką warto zboczyć na półwysep Lisi Ogon, skąd roztacza się piękna panorama. Po 3 km dojeżdżamy do dzielnicy Lipowiec. Koniec trasy przy tartaku na Lipowcu. Stąd jedziemy dalej prosto. Mijamy dworzec PKP w Augustowie i dowolną drogą docieramy do centrum miasta

Trasa: Augustów -> Przewięź -> Swoboda -> Studzieniczna -> Augustów

Szlak rowerowy rzeki Rospudy 49,2 km

Trasa rozpoczyna się na skrzyżowaniu drogi asfaltowej Augustów - Raczki i gruntowej Mazurki - Biernatki. Rozpoczynając trasę kierujemy się w stronę Uroczyska – Świętego Miejsca gdzie nad rzeczką Jałówka zbudowano drewnianą kapliczkę ogrodzoną drewnianym płotkiem. Przed furtką znajduje się monumentalny świątek. Z tyłu - skupisko drewnianych i kamiennych krzyży. Rokrocznie miejscowi mieszkańcy, 24 czerwca, zbierają się w tym wyjątkowym miejscu na odpust. Następnym ciekawym elementem wycieczki są ruiny pałacu Paca w Dowspudzie. Po okazałej budowli pozostała tylko bociania wieża i brama. Wjeżdżając do Raczek należy kierować się na plac przed urzędem gminy, gdzie kończy się pierwszy etap wycieczki.

W tym miejscu zawracamy i tą samą drogą na wysokości jeziora Jałowe udać się w kierunku rzeki Szczeberki do miejscowości Józefowo, dalej ku gościńcowi Królewieckiemu, którym należy podążać aż do Szczebry. Polną drogą, wzdłuż rzeki Blizna kierujemy się w stronę jeziora Rospuda i wzdłuż brzegu udajemy się na pole namiotowe Goła Zośka. Trasa kończy się przy skrzyżowania z drogą krajową nr 8 niedaleko mostu na rzece Klonownica.

Trasa: Augustów – Uroczysko Św. Miejsce – Dowspuda – Augustów

Szlak rowerowy „Na Kozi Rynek” 25,4 km

Trasa rozpoczyna się w Sajenku na moście nad przesmykiem łączącym jez. Sajenek i Staw Sajenek. Szlak biegnie drogą żwirową w lewo, wzdłuż brzegu Stawu Sajenek następnie po około 1 km lekko skręca w prawo biegnąc obok linii działkowych. Mijamy tablicę z napisem „Leśniczówka Czarny Bród” i skręcamy w prawo w kierunku Rezerwatu Kozi Rynek. Dojeżdżając do skrzyżowania dróg żwirowych skręcamy w prawo, w kierunku Balinki. Docieramy do skrzyżowania z drogą asfaltową (droga wojewódzka nr 664). Jedziemy prosto i po 2 km jesteśmy w Balinkach. Przed przejazdem kolejowym szlak skręca w prawo w kierunku Sajenka. Po około 6 km dojedziemy do drogi asfaltowej (droga wojewódzka nr 664), którą przecinamy kierując się wciąż w kierunku Sajenka gdzie rozpoczeliśmy wycieczkę.

Trasa: Sajenki -> Rezerwat "Kozi rynek" -> Balinki -> Sajenki

Szlak rowerowy "Na Powstańce" 18,9 km

Trasa rozpoczyna się w Przewięzi przed polem namiotowym „Patelnia”. Kierujemy się w kierunku Uroczyska Powstańce do którego docieramy drogą żwirową pokonując 7 kilometrowy odcink. Na miejscu znajduje sięy pomnik powstańców, miejsce kuźni z 1863 roku. Dalej szlak prowadzi drogą żwirową w kierunku Strękowizny gdzie następnie udajemy się w prawo w stroną mostu na rzece Blizna. Mijamy most i kierujemy się drogą żwirową prosto do Rezerwatu Jezioro Kalejty. Szlak skręca w lewo, a następnie prosto. 100 m dalej mijamy mostek na rzece Dłużance. Jadąc drogą leśną a następnie piaszczystą w kierunku Przewięzi dojedziemy do miejsca gdzie łączy się on ze szlakiem rowerowym „Wokół Jeziora Białego i Studzienicznego”. Trzymając się drogi żwirowej w kierunku pola namiotowego „Patelnia” dojedziemy do miejsca w którym rozpoczeliśmy wycieczkę.

Trasa: Przewięź –> Uroczysko Powstańce -> Strękowizna –> Przewięź

Wokół Jeziora Kolno 25,1 km

Trasę rozpoczynamy w miejscowości Białobrzegi gdzie za przystankiem PKS skręcamy w lewo w leśną drogę. Kierujemy się na południe w kierunku miejscowości Bór i Gabowe Grądy, które zamieszkują staroobrzędowcy. W Gabowych Grądach można zwiedzić molennę, cmentarz starocerkiewny, a także pomnik ofiar faszyzmu. Następnie w miejscowości Promiski należy udać się przez Puszczę Augustowską w kierunku północno - zachodnim, aby po kilku kilometrach minąć wieś Komaszówka, a potem Rzepiski. Miejscowości te rozdziela polna droga, którą można dotrzeć do punktu widokowego. Jest to jedyny dogodny dostęp do otoczonego bagnami jeziora Kolno, które jest ściśle chronionym rezerwatem ptactwa wodnego. Następnie należy udajemy się w kierunku drogi nr 19, gdzie w lesie po prawej stronie znajdują się pokłady borowiny. Przejeżdżając przez szosę należy kierować się do miejscowości Kolnica, Czarnucha i Ponizie, skąd przez las docieramy do Białobrzeg.

Trasa: Augustów -> Białobrzegi -> Rezerwat jez. Kolno -> Augustów

szlak_kajakowy

Szlak kajakowy

Nazwa szlaku Długość szlaku Opis szlaku
Szlak rzeki Rospudy 73 km

Trasa rozpoczyna się w miejscowości Supienie, a kończy się w Augustowie. Dla wytrwałych kajakarzy istnieje możlwiość przedłużenia trasy poprzez pokonanie Kanału Augustowskiego i dotarcie do rzeki Biebrzy. Atrakcją szlaku są utrudnienia takie jak na przykład kamieniste płytkie dno czy silny prąd rzeki Rozspudy. Niejednokortnie napotkamy powalone pnie drzew, których na całej trasie jest bardzo dużo co powoduje, że czasami trzeba przenosić kajaki brzegiem.

Trasa: Supienie -> Augustów (możliwość przedłużenia -> Kanał Augustowski -> rzeka Biebrza)

Szlak rzeki Netty i Kanału Augustowskiego 40 km

Jest to alternatywa dla szlaków uczęszczanych przez większość turystów. Szlak może być przedłużeniem dwóch innych szlaków regionu w kierunku Biebrzy – Rospudy i Czarnej Hańczy.

Szlak rzeki Biebrzy 135 km

Trasa szlaku rozpoczyna się w miejscowości Lipsk. Jest to szlak stosunkowo łatwy i spokojny, wymarzony dla entuzjastów przyrody, którzy mają okazję zobaczyć tereny podmokłe. Z względu na trasę szlaku latem dokuczliwe są  chmary gryzących owadów. Biebrza jest to rzeka o typowo nizinnym charakterze, z licznymi zakolami i starorzeczami. Prawdziwą atrakcją jest największy w Europie Środkowej kompleks bagien i torfowisk. Spływ Biebrzą, którego koniec znajduje się w miejscowości Ruś u ujścia do Narwi, można zaplanować na ok. 7 dni. Spływając tą rzeką należy pamiętać, że jest leży ona w obrębie Biebrzańskiego Parku Narodowego i wymagana jest odpowiednia zgoda władz na odbycie spływu, a biwakowanie jest dozwolone tylko w miejscach wyznaczonych. Konieczne jest uiszczenie opłaty.

Trasa: Lipsk -> Biebrzański Park Narodowy -> Ruś

Szlak rzeki Czarna Hańcza i Kanału Augustowskiego 98,5 km

Trasa rozpoczyna się w Wigierskim Parku Narodowym i położony jest prawnie w całości na leśno-pagórkowatym terenie Puszczy Augustowskiej.Trasa szlaku nie jest wymagająca, jednak czasami można spotkać powalne drzewa, które da się opłynąć wobec czego nie ma potrzeby wychodzenia na brzeg. Zaletą szlaku jest dość duża liczba pól biwakowych, oraz szybko rozwijająca się baza turystyczno-gastronomiczna. Trasa do pokonania w 5-6 dni.

Artykuł powstał przy współpracy z Wydziałem Strategii , Rozwoju i Promocji Miasta Augustów oraz CIT Augustów.

Zdjęcia: augustow.eu

Obiekty w okolicy

Najczęściej czytane

Warning: Creating default object from empty value in /home/napodlasie/ftp/info2016/modules/mod_mostread/helper.php on line 79